کد خبر: 1212921
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
حنیف غفاری

برگزاری دادگاه لاهه و انتشار گزارش اولیه قضات آن در خصوص شرایط جاری در نوار غزه، قطعاً مصداق عینی یک شکست قطعی و مطلق برای کاخ سفید محسوب می‌شود. در روندپژوهی برگزاری دادگاه لاهه، هر احتمالی که رخ دهد به سود مقامات امریکایی و صهیونیستی نخواهد بود، فارغ از اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی چه کسی در رأس معادلات سیاسی و اجرایی واشینگتن قرار گیرد. در این خصوص، تمرکز بر دو نکته اساسی ضروری به نظر می‌رسد:
نخست اینکه بایدن از همان لحظه آغاز جنگ غزه، هدایت میدانی نبرد را به پنتاگون و سنتکام سپرد و فراتر از یک حامی همیشگی برای صهیونیست‌ها ایفای نقش کرد. حتی دولت امریکا بار‌ها مخالفت خود را با انعقاد هرگونه آتش‌بس موقت و دائم در غزه اعلام کرد و از حق وتوی خود در راستای استمرار نسل‌کشی و جنایت در غزه استفاده نمود. اما برگزاری دادگاه لاهه با شکایت آفریقای جنوبی، بسیاری از پیش‌فرض‌ها و محاسبات ابتدایی مقامات امریکایی را در قبال ابعاد متنی و فرامتنی جنگ غزه بر هم زده است. در حال حاضر، بایدن در مقابل دو گزینه قرار گرفته است؛ تن دادن به روند دادگاه و عدم ایجاد خلل در مقابل آن و دیگری، مانع‌تراشی در برابر روند محاکمه صهیونیست‌ها به دلیل نسل‌کشی در غزه. انتخاب هر یک از این دو گزینه برای کاخ سفید پرهزینه و غیرقابل‌جبران خواهد بود. به عبارت بهتر، برگزاری دادگاه لاهه و تکمیل روند دادرسی علیه رژیم اشغالگر قدس، بازی دوسرباخت امریکا در جنگ غزه را تضمین خواهد کرد! 
دومین نکته، معطوف به نظرسنجی‌هایی است که روز به روز بیشتر مؤید مخالفت شهروندان امریکایی با رویکرد کاخ سفید در جنگ غزه است. در آخرین نظرسنجی پایگاه کنگره امریکا (هیل) آمده است که ۵۲ درصد از رأی‌دهندگان به حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، معتقدند رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه مرتکب نسل‌کشی شده است. این موضوع، با روایتگری بایدن و کاخ سفید در قبال جنگ غزه تفاوتی اساسی دارد. بدیهی است اگر رئیس‌جمهور امریکا در قبال روند دادرسی (علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه) سکوت کند، این روند منتج به رقم خوردن شکست مشترک واشینگتن و تل‌آویو خواهد شد و در صورتی که در مقابل این روند ایستادگی کند، عملاً خود را در برابر اکثریت نسبی رأی‌دهندگان حزب دموکرات قرار داده است. از این رو بایدن اکنون در دوراهی «شکست-شکست» گرفتار شده و گزینه سومی نیز در مقابل وی وجود ندارد. در زمان رأی‌گیری اخیر در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر انعقاد آتش‌بس در غزه، حتی برخی نزدیکان رئیس‌جمهور امریکا به وی هشدار دادند که مخالفت وی با آتش‌بس، به معنای ورود وی به یک بازی چندلایه و پرریسک خواهد بود، اما بایدن مدعی بود قواعد بازی در حوزه روابط بین‌الملل را به خوبی می‌داند! اکنون بر همگان مسجل شده که نه تنها رئیس‌جمهور امریکا ثوابت و متغیرات بازی در معادلات جهانی را نمی‌داند، بلکه تبدیل به نماد یک سیاستمدار شکست‌خورده در کاخ سفید شده است. دامنه و عمق این شکست به اندازه‌ای گسترده است که قطعاً گریبانگر دولت بعدی امریکا (در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات) نیز خواهد شد. از این رو ما با یک شکست حاکمیتی و ماهوی در واشینگتن روبه‌رو هستیم که نمی‌توان آن را محصور به یک حزب یا رئیس‌جمهور خاص کرد، هرچند که نماد اولیه آن بایدن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار